دانستنی‌های نوجوان | ماسوله‌ی کویر
  • کد مطالب: ۱۶۲۱۲۲
  • /
  • ۲۵ خرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۵

دانستنی‌های نوجوان | ماسوله‌ی کویر

اگر دوست دارید به یک جزیره‌ی سرسبز و زیبای پر از درخت‌های خرما و لیمو سفر کنید حتما به روستای نایبند طبس سفر کنید.

فاطمه ابراهیمی - اگر دوست دارید به یک جزیره‌ی سرسبز و زیبای پر از درخت‌های خرما و لیمو سفر کنید که به جای اینکه وسط دریا باشد، در دل کویر پرستاره است، پیشنهاد می‌کنیم حتما به روستای نایبند طبس سفر کنید.

خوب است بدانید که این روستای دیدنی در خراسان جنوبی قرار دارد و از نمونه‌های معماری پلکانی به شمار می‌رود که از آن با ‌عنوان «ماسوله‌ی کویر» هم یاد می‌کنند.

روستای نایبند با جمعیتی کمتر از هزار نفر، در جنوب شهرستان طبس و در کنار جاده‌ی طبس-راور قرار دارد. این روستا نزدیک به کویر لوت و در دامنه‌ی کوهستان است و از توابع بخش دیهوک در دهستان کویر به شمار می‌آید. وجود قنات‌ها سبب شده است نایبند به بهشتی در دل کویر تبدیل شود.

این روستا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، به‌ دلیل داشتن بافت سنتی و خشتی، درختان مرکبات و نخل، چشم‌انداز دیدنی، برج‌های دیده‌بانی و چشمه‌های آب گرم و سرد، هرسال گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، آنچه بسیار موردتوجه علاقه‌مندان به محیط زیست قرار می‌گیرد، یوزپلنگ ایرانی است. منطقه نایبند از معدود جاهای دست‌نخورده‌ی ایران است که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد رسول‌ا...» هم قسمت‌هایی از فیلم خود را در این روستا فیلم‌برداری کرده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.